מיכה אפרת, מנהל תפעול ובקרה יזמי | 9.11.2023 |

מה עדיף, חדש מהניילון או משומש? יתרונות וחסרונות בקניית דירה חדשה ויד שנייה

החלטתם לקנות דירה? מזל טוב! מה עדיף, חדש מהניילון או משומש? כדי לעזור לכם להבין ולהחליט, סיכמנו למענכם את כל היתרונות והחסרונות בכתבה הבאה.

החלטתם לקנות דירה? מזל טוב! מה עדיף, חדש מהניילון או משומש? כדי לעזור לכם להבין ולהחליט, סיכמנו למענכם את כל היתרונות והחסרונות בכתבה הבאה.

בואו נודה באמת: כשאנחנו קונים פריט שעולה לנו הרבה כסף, כולנו מעדיפים שיהיו לו הריח והמראה של מוצר חדש מהניילון. בין אם מדובר במכונית, בטלוויזיה או בסלון חדשים – רובנו מעדיפים להיכנס לחנויות מאשר לחפש באתרי היד השנייה. אבל כשהפריט היקר ביותר שרובנו נקנה במהלך חיינו הוא דירה או בית, רבים מתלבטים בין קנייה של דירה חדשה מקבלן ובין רכישת דירה יד שנייה. אז איך בוחרים? והאם באמת יש עדיפות ברורה לכאן או לכאן? כדי לעזור לכם להחליט, סיכמתי למענכם את כל היתרונות והחסרונות.

ספוילר: גמישות היא שם המשחק.

העלויות

כשמתייחסים רק למחיר הדירה לבדו, את פרמטר העלויות יש להעריך בהתאם לסכום שביכולתכם להקדיש לדירה. כלומר, אם החלטתם על תקציב של 2 מיליון שקלים יש להניח שתצליחו לקנות דירת יד שנייה גדולה יותר מזו החדשה באותו האזור. ניתן להשוות זאת לרכישה של רכב יד שנייה לעומת רכב חדש – התקציב שתקבעו לעצמכם יאפשר לכם לקנות רכב יד שנייה מרווח יותר מרכב חדש שעלותו זהה. עם זאת, מחיר הדירה הוא לא ההיבט היחידי שעליכם לבחון.

יתרון העלויות העצום והחד משמעי של דירה חדשה הוא שכשקונים דירה מקבלן יש ביכולתכם להתאים אותה לצרכים, להעדפות ולרצונות שלכם בעלות אפסית עד נמוכה בהרבה מזו שתצטרכו לשלם אם תרצו לערוך שינויים בדירה יד שנייה. כשקונים דירה מקבלן, הרבה יותר קל גם למצוא את הנכס המתאים בשלב הראשון וגם להתאים אותו לצרכים שלכם בשלבים הבאים. עם זאת, אם מצאתם דירת שנייה שמתאימה בדיוק לצרכים שלכם, ברוב המקרים יש להניח שעלותה תהיה נמוכה מזו של דירה חדשה.

התשלומים

אתחיל בסוף: אין ספק שמבחינת התשלומים יתרונותיה של דירה חדשה עולים על אלה של דירה מיד שנייה.

בענף הבנייה נהוג לשלם 15%-20% ממחיר הדירה החדשה במעמד חתימת החוזה, ואת היתרה לפרוס או לשלם במסלול קבוע מראש. היכולת לבחור במסלול המתאים לכם נובעת מכך שבנייתה של דירה חדשה היא תהליך ארוך ולכן לעתים ניתן לפרוס את התשלומים באופן מותאם אישית לאורך כל שלבי הבנייה, עד למסירת הדירה. יש קונים שבוחרים בתשלומים חודשיים קבועים, אחרים מעדיפים לשלם סכום קבוע כל רבעון ואת היתרה בסיום התהליך ויש כאלה שמשלמים את מרבית הכסף, שכולל גם הצמדה כלשהי, רק בסיום התהליך. האפשרויות הספציפיות משתנות מחברה לחברה אך עיקרון התשלומים נותר בעינו.

לעומת זאת, מי שקונה דירה יד שנייה, בנסיבות מסוימות, נדרש להעמיד את הסכום המלא תוך זמן קצר יותר. בחלק מהעסקאות אין גמישות ואין התחשבות ביכולות או ברצונות האישיים שלכם היות והתנאי להעברת הבעלות על הדירה מותנה בהעברת הסכום כולו.

האפשרויות

כמעט תמיד מי שקונה דירה מיד שנייה נכנס לתהליך של שיפוץ שכולל, פעמים רבות, גם שינוי גדלי חדרים וחלוקת החלל הפנימי. או במילים אחרות, שבירת קירות ובנייתם מחדש. מאחר שהדירה שנקנתה כבר בנויה, כל שינוי עלול לעלות הרבה מאוד כסף.

לעומת זאת, כשאתם קונים דירה על הנייר, כזאת שעדיין לא נבנתה, יש ביכולתכם לשחק עם הקירות הפנימיים ולהקטין או להגדיל חדרים בדיוק לפי הצרכים שלכם לרוב בעלות נמוכה בהרבה מזו של השיפוץ ולעתים ללא כל תוספת. לכן, כשאתם בוחנים את מחיר הדירה חשוב לקחת בחשבון גם עלויות נלוות מסוג זה ולשקלל את כל המרכיבים בחישוב הסופי.

התשתיות

בדומה לסעיף הקודם, גם בכל הקשור לתשתיות כמו נקודות חשמל, מים וביוב יש הבדל משמעותי בעלויות. בדירות יד ראשונה, על פי רוב תוכלו לערוך שינויים ללא תוספת תשלום או בעלות נמוכה יחסית. עם זאת, בדירות יד שנייה ישנם שינויים שכלל לא ניתן לבצע כאשר אלו שהם כן מציאותיים עלולים לעלות לכם הרבה מאוד כסף.

הבטיחות

ישנם שני היבטים הקשורים לבטיחות בדירה חדשה. האחד הוא בטיחות בזמן הבנייה, שהרלוונטיות שלה לקונה מתעוררת למעשה בשלב הביקור באתר הבנייה. חשוב מאוד להבטיח שאתם קונים דירה מחברה שמקפידה ללא פשרות על בטיחותכם בזמן הביקור בדירה הנבנית ומעבירה לכם הנחיות בטיחות ברורות: חבישת קסדה, נעילת נעליים סגורות, הקראה של נהלי בטיחות, הימנעות מביקורם של ילדים ונשים בהיריון וליווי של איש מקצוע שיגן עליכם למשך הביקור כולו. חברה שנוהגת כך היא חברה אחראית שראויה לאמונכם. לעתים, בדירות יד שנייה הביקורים בדירה שנמצאת בשלבי שיפוץ אינם מפוקחים וכמעט ב-100% מהמקרים, אין כלל מודעות להקפדה על בטיחות הלקוח.

ההיבט השני הקשור לבטיחותכם הוא זה של בטיחות המוצר ובנייה לפי התקן. בדירות חדשות דבר זה מתאפשר בקלות כל עוד הצוות המקצועי מקפיד על כך. לעומת זאת, ישנן דירות יד שנייה רבות שבנויות על פי התקנים הישנים בסטנדרטים נמוכים יותר של בטיחות.

הסטנדרטים

בארבע-חמש השנים האחרונות החלה מגמה בענף הבנייה של בנייה בסטנדרט מגורים גבוה בהרבה מזה שהיה נהוג בעבר. מערכות מיזוג האוויר והחשמל, הזיגוג, המטבחים ומרכיבים רבים אחרים בדירה הם כולם חדישים, חדשניים וחכמים. הסטנדרט בשוק עלה, ואנחנו איתו.

אם קניתם דירה מיד שנייה וברצונכם לעדכן אותה לסטנדרט המגורים המודרני, עלות העדכון עשויה להיות באופן משמעותי מאשר במסגרת בנייה חדשה.

עכשיו שיש בידיכם מעט יותר מידע, תוכלו להחליט בראש שקט.

המידע המובא להלן הינו מידע כללי בלבד לצרכי שיווק, אינו מהווה הצהרה ו/או התחייבות ו/או ייעוץ של קבוצת תדהר ו/או מי מטעמה ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ו/או כלכלי ו/או אחר. העושה שימוש במידע זה, עושה זאת על אחריותו בלבד. כל התכנים הכלולים בעמוד זאת, אין בהם משום המלצה או חוות דעת, ולא נועדו לספק אלא מידע כללי ושיווקי ואמצעי התרשמות בלבד. קבוצת תדהר ו/או מי מטעמה אינם ולא יהיו אחראיים למידע המובא להלן ו/או לנכונותו. בכל מקרה, העושה שימוש במידע ו/או המקבל החלטותיו על סמך המידע, עושה זאת על אחריותו בלבד, והוא מוותר על כל דרישה ו/או טענה ו/או תביעה כלפי קבוצת תדהר וכל מי מטעמה ו/או איזה מהחברות הקשורות אליה, בכל הקשור והכרוך בהסתמכות על המידע בחוברת זאת. ט.ל.ח.